Image by Rodion Kutsaev

Yogavormen

MJ1A8605_edited_edited.jpg
8.png
18.png

Minst fysiek

Meest fysiek

Medium flow

Basic flow

Hatha

Relax flow

Yin yang

Mindful flow

Schouder, nek en rug yoga

Yin yoga

Stress release

Mindful yin

Restorative

Rust

Actie

Wij krijgen vaak de vraag welke lessen rustiger zijn of juist wat actiever. Hieronder vind je het antwoord.

Bij Ajna Tempel vind je veel verschillende yogavomen terug. Hieronder lees je per yogavorm een korte uitleg. Je kunt de hele pagina bekijken, of klikken op die yogavorm waar je specifiek meer over wilt weten.

 

Alle lessen duren vijf kwartier en je kunt je les bij ons in de Tempel of via een online stream volgen. Via het rooster kun je je aanmelden voor een Tempelplek of een Virtuele plaats.

 

Heb je vragen?

Check onze veelgestelde vragen of stuur een email naar: contact@ajnatempel.nl

Bitilasana

Flow yoga

Er zijn verschillende soorten flowlessen. In deze lessen volgen de asana’s (houdingen) elkaar op dynamische wijze op met behulp van de ademhaling.

 

Flow zit in alles, het is een soort rode draad door je leven. Meegaan met de flow is een prettige manier van leven. Met ups en downs. Zo ervaar je dat ook in een yogales: de ene flow ervaar je prettiger dan de andere.

 

In de les leer je daar juist niet over te oordelen (prettig/niet prettig) maar enkel te ervaren. Als dat je lukt in de les, zal je merken dat je leven langzaamaan lichter wordt.

 

Go with the flow!

Flow2.jpg
  • Mindful flow
    Geschikt voor iedereen.

  • Relax flow
    Geschikt voor iedereen. 

  • Fysio flow
    Voor iedereen, met aandacht voor het versterken van je core

  • Basic flow
    Voor iedereen ook beginners die iets actiever aan de slag willen.

  • Medium flow 
    Enige Basic flow ervaring is gewenst, maar mocht je zin hebben in een uitdaging ben je welkom.

 
Bhujangasana
Yin yoga.jpg

Voor iedereen,

ook beginners

Yin yoga

Yin yoga ondersteunt het natuurlijke proces van het lichaam in ontspanning. Met Yin Yoga gebruik je niet je lichaam om in de houding te komen, maar wordt de houding gebruikt om meer in je lichaam aanwezig te zijn.

 

De 'kracht' van yin zit hem in het ontspannen van de spieren waardoor andere elementen van het lichaam, zoals bindweefsel, banden en pezen, de ruimte krijgen. Om dit te kunnen realiseren blijven we langer in de houding, zo'n 3 tot 10 minuten. Zo maak je jezelf soepel op een dieper niveau. Daarnaast biedt Yin Yoga een effectieve stimulatie voor organen en energiebanen in het lichaam. De houdingen zijn vooral laag bij de grond, ze worden dus liggend of zittend uitgevoerd. 

Bij de Mindful yin wordt naast de yin yoga houdingen ook geoefend met meditatie en mindfulness.

Bij Release & Relax yin worden enkele Yin houdingen lange tijd aangenomen. Daarbij word je meegenomen op reis door middel van ontspanning en adem, wat kan bijdragen aan het loslaten van spanningen in lichaam en geest & trauma heling.

 
Balasana

Hatha yoga

In een Hatha les gaat het om verdieping in de houdingen. We staan langer stil in een houding en houden daarbij de focus op het lichaam en de ademhaling. Hatha wordt de meest traditionele vorm van yoga genoemd. Het activeert en harmoniseert fijnstoffelijke energiestromen (prana) in het lichaam.

 

In de les leer je je lichaam te ontdekken, accepteren en te beleven in het moment. Want alleen door het lichaam te beheersen open je de geest tot hogere kennis.

Flow of hatha 2.jpg

Voor iedereen,

ook beginners

 
Virasana
Yin Yang.jpg

Voor iedereen,

ook beginners

Yin Yang yoga

In deze les beginnen we meestal met Yang. Dit kan een fijne flow-serie zijn of Hatha yoga waarbij je het lichaam losmaakt en opwarmt. Je werkt aan je houding en het versterken van je spieren. Hierna volgt het Yin gedeelte waarbij je meer de ontspanning opzoekt. Juist na een beetje activiteit, is het heerlijk om je over te geven aan de stretches van de Yin. De kracht van Yin zit niet alleen in de vorm van de houding, maar vooral in de tijd die je in de houding blijft: wel drie tot vijf minuten. Je oefent met ontspannen spieren, vaak liggend of zittend. Terwijl je lichaam in eerste instantie de stretch tegenhoudt, voel je na verloop van tijd een verzachting en ontstaat er ruimte. Breng jezelf in balans: Yin Yang.

 
Salamba Sarvangasana

Yoga Nidra

Yoga nidra betekent 'slaap van de yogi's'. Deze yoga-slaap is een effectieve techniek voor diepe ontspanning, die het mogelijk maakt om je lichamelijk, geestelijk én emotioneel te rusten.

 

Bij Yoga Nidra balanceer je tussen wakker zijn en slapen, ook wel de slaap-waak toestand genoemd. Je werkt naar een volledige ontspanning toe en wanneer de ontspanning compleet is, ontstaat er meer ruimte voor inzichten. Je wordt gevoeliger voor wat er in je omgaat. Kortom: er ontstaat meer bewustzijn. Op dat moment spreek je in jezelf een bevestiging (Sankalpa') uit, wat zich bij regelmatig oefenen gaat manifesteren. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan met de conclusie dat het een genezend/helend effect heeft.​

Deze les wordt gecombineerd met een andere lesvorm, Flow, Hatha en Yin yoga. De laatste 20 tot 30 minuten ga je de yoga nidra in. De uitdaging is hier om gefocust te blijven. Wanneer je regelmatig oefent voelt je je heerlijk uitgerust! 

22.png

Voor iedereen die de slaap van de yogi's wil ervaren

 
Adho Mukha Svanasana
Overal.jpg

Voor iedereen,

ook beginners

Stress Release

De basis van een les Stress Release is leren observeren en spanningen leren herkennen en gaandeweg ontdekken dat je daar zelf iets aan kunt doen.Een les bestaat uit yoga- en lichaamsoefeningen die beslist niet moeilijk hoeven te zijn. Het grootste deel van de les doen we zittende en liggende oefeningen, waarmee we spanning losmaken en loslaten in die delen van het lichaam waar we de spanning het meest vasthouden, zoals de benen, de billen en het bekken, de onderrug, de schouders en de nek. Er is veel aandacht voor stretchen, omdat het bijvoorbeeld zorgt voor vermindering van (ongewenste) spierspanning. Ook onderzoeken we de invloed van de adem en de geest op het lichaam en vice versa.

 
Tadasana

Restorative yoga

Restorative yoga is 1 van de minst (fysiek) actieve yogavormen die er zijn. Met behulp van props, zoals kussens, dekens, bolsters, blokjes en riemen, ondersteun je je lichaam in elke yogahouding. Zodat de houding geen inspanning vraagt, maar juist ontspanning uitnodigt. Om je lichaam hiervoor de tijd te geven, worden de houdingen voor langere tijd aangehouden. In ons dagelijks leven ervaren we allemaal vele momenten van stress. Hier zit ook gezonde stress tussen, stress die je stimuleert om over te gaan tot een actie. Stress wordt pas ongezond als je het niet meer kunt loslaten en het zich letterlijk vastzet in je lichaam. Je lichaam blijft dan als het ware in de 'fight of flight' modus zitten en blijft gespannen aanvoelen. Wat ontzettend veel energie kost. In een restorative les nodig je de 'relaxation response' of ontspanningsrespons uit. Deze respons is de tegenhanger van de 'fight or flight' modus. De ontspanningsrespons komt voort uit dat deel van je zenuwstelsel dat zorgt voor rust, ontspanning, loslaten en verwerken. Heb jij ook behoefte je meer of beter te ontspannen? Om stress makkelijker los te laten? Probeer dan eens een restorative yogales!

Restorative.jpg

Voor iedereen,

ook beginners

 
Savasana
 
Rug, nek en schouder.jpeg

Voor iedereen

die meer ontspanning en bewegingsvrijheid zoekt in rug, schouders en nek

Schouders, nek en rug

Deze les richt zich op het vrijmaken van spierspanning in de rug, schouders en nek, het los maken van bindweefsel en het kalmeren van het zenuwstelsel. De schouders, nek en rug zijn door diverse spiergroepen met elkaar verbonden. In het dagelijks leven nemen wij ongemerkt een voorkeurshouding aan, dragen we veel verantwoordelijkheid (last) waardoor spieren in het gebied van rug, schouders en nek verstijfd raken. Verstijving van het rug/nek/schoudergebied hebben ook invloed op een meer beperkte ademhaling doordat de ribben minder bewegingsvrijheid hebben. Tevens hebben verstijfde spieren invloed op de doorbloeding in het rug, nek, schoudergebied, waardoor klachten kunnen ontstaan zoals tennisarm, muisarm en tintelende vingers. 

 

De Hatha (Critical Allignment) en Yin yoga houdingen en bewegingen worden op een zachte en meditatieve manier benaderd. 

 

Er wordt gebruik gemaakt van verschillende “Tools”, zoals een rugstrip, bolster, blokken en tennisballen.

 

Deze les heeft als doel om vanuit het gevoel van veiligheid en nodige support de doorstroming te verbeteren en de bewegingsvrijheid te vergroten. 

Deze les is geschikt voor iedereen die meer ontspanning en bewegingsvrijheid zoekt in de rug, schouders en nek.