©Ajna Tempel 2019
Algemene voorwaarden - Privacy 

YOGAVORMEN

Wij krijgen vaak de vraag welke lessen rustiger zijn of juist wat actiever.
Zie hier een opsomming van lessen met de minst fysieke houdingen naar de lessen met de meeste fysieke houdingen:

 

Restorative - Mindful yin - Stress release- Yin yoga - Mindful hatha - Relax hatha - Mindful flow - Tibetaanse yoga -

Yin yang - Relax flow - Hatha -  Basic flow - Medium flow - Strong flow

FLOW
Er zijn verschillende soorten flowlessen. In deze lessen volgen de asana’s (houdingen) elkaar op dynamische wijze op met behulp van de ademhaling. Flow zit in alles, het is een soort rode draad door je leven. Meegaan met de flow is een prettige manier van leven. Met ups en downs. Zo ervaar je dat ook in een yogales: de ene flow ervaar je prettiger dan de andere. In de les leer je daar juist niet over te oordelen (prettig/niet prettig) maar enkel te ervaren. Als dat je lukt in de les, zal je merken dat je leven langzaamaan lichter wordt. Go with the flow!
Voor wie geschikt:

Mindful flow:  Voor iedereen ook beginners, een flow les met voldoende ruimte voor ontspanning.

Relax flow: Geschikt voor iedereen. 

Hatha flow: Geschikt voor iedereen.
Basic flow: Voor iedereen ook beginners die iets actiever aan de slag willen.
Medium flow: Enige Basic flow ervaring is gewenst, maar mocht je zin hebben in een uitdaging ben je welkom.

Strong flow:  Geen absolute beginners. Twee maanden basic flow ervaring is prima.

 

HATHA
Van de Hatha les zijn er verschillende varianten. In een Hatha les gaat het om verdieping in de houdingen. We staan langer stil in een houding en houden daarbij de focus op het lichaam en de ademhaling. Hatha wordt de meest traditionele vorm van yoga genoemd. Het activeert en harmoniseert fijnstoffelijke energiestromen (prana) in het lichaam. In de les leer je je lichaam te ontdekken, accepteren en te beleven in het moment. Want alleen door het lichaam te beheersen open je de geest tot hogere kennis. De relax hatha les is een rustigere variant en ook geschikt voor senioren. Bij de mindful hatha worden oefeningen toegepast vanuit de mindfulness. 
Voor wie geschikt: 
Voor iedereen ook beginners.

YIN YOGA
Yin yoga ondersteunt het natuurlijke proces van het lichaam in ontspanning. Met Yin Yoga gebruik je niet je lichaam om in de houding te komen, maar wordt de houding gebruikt om meer in je lichaam aanwezig te zijn. De 'kracht' van yin zit hem in het ontspannen van de spieren waardoor andere elementen van het lichaam, zoals bindweefsel, banden en pezen, de ruimte krijgen. Om dit te kunnen realiseren blijven we langer in de houding, zo'n 3 tot 10 minuten. Zo maak je jezelf soepel op een dieper niveau. Daarnaast biedt Yin Yoga een effectieve stimulatie voor organen en energiebanen in het lichaam. De houdingen zijn vooral laag bij de grond, ze worden dus liggend of zittend uitgevoerd. 

Bij de Mindful yin wordt naast de yin yoga houdingen ook geoefend met meditatie en mindfulness.
Voor wie geschikt: 
Voor iedereen ook beginners.

Yin/Do in: Do-in wordt ook wel Tao Yin genoemd. Hier ga je dieper in op de meridiaanleer die ook ten grondslag ligt aan de yin yoga. In deze les doen we  meridiaan*oefeningen , -strekkingen, je versterkt je kern, je hara en zorg je ervoor dat je energie goed doorstroomt. Zodat je kalm en gegrond in het dagelijks leven staat. Je kunt het ervaren als hernieuwde flexibiliteit en kracht.

Geschikt voor iedereen.

YIN YANG
In deze les beginnen we meestal met Yang, een fijne flow-series waarbij je het lichaam losmaakt en opwarmt. Je werkt aan je houding en het versterken van je spieren. Hierna volgt het Yin gedeelte waarbij je meer de ontspanning opzoekt. Juist na een beetje activiteit, is het heerlijk om je over te geven aan de stretches van de Yin. De kracht van Yin zit niet alleen in de vorm van de houding, maar vooral in de tijd die je in de houding blijft: wel drie tot vijf minuten. Je oefent met ontspannen spieren, vaak liggend of zittend. Terwijl je lichaam in eerste instantie de stretch tegenhoudt, voel je na verloop van tijd een verzachting en ontstaat er ruimte. Breng jezelf in balans: Yin Yang
Voor wie geschikt: 
Voor iedereen ook beginners.

TIBETAANSE YOGA (LU JONG)

Lu ( = lichaam) Jong =( training/transformatie ) is een zachte  yoga vorm voor iedereen toegankelijk. Het zijn rustige bewegingen die op een vloeiende manier in elkaar over lopen en worden herhaald.
Het eerste doel van lu jong is de verbetering en het behoud van onze gezondheid door regelmatige beoefening. Bij een intense beoefening worden ook onze zintuigen krachtiger en onze gevoeligheid scherper. Mentaal helpt Lu Jong negatieve emoties los te laten. Door vreugde en mededogen te laten groeien creëren we emotionele balans. Deze yogavorm verscherpt ons bewustzijn van lichaam en geest. De geest krijgt een grotere kracht van focus en kan de aandacht langer op 1 object houden, het is meditatie in beweging. De brug tussen lichaam en geest is de adem, adem is onze vitale energie. Adem reist ook door onze lichaamskanalen. De Lu Jong bewegingen werken als een massage waarmee je de lichaamskanalen opent.
 Blokkades lossen op. Hierdoor kan de energie goed stromen en vitale nutriënten en hormonen goed daar brengen waar ze nodig zijn. Zo help je je fysieke gezondheid, je ruggegraat wordt soepeler en sterker. Je kunt merken dat je je energieker voelt. En de beoefening heeft een positief effect op je mind, je emoties. Je voelt je gegrond en thuis bij jezelf.

Voor wie geschikt: Voor iedereen, ook beginners.

YOGA NIDRA

Yoga nidra betekent 'slaap van de yogi's'. Deze yoga-slaap is een effectieve techniek voor diepe ontspanning, die het mogelijk maakt om je lichamelijk, geestelijk én emotioneel te rusten. Bij Yoga Nidra balanceer je tussen wakker zijn en slapen, ook wel de slaap-waak toestand genoemd. Je werkt naar een volledige ontspanning toe en wanneer de ontspanning compleet is, ontstaat er meer ruimte voor inzichten. Je wordt gevoeliger voor wat er in je omgaat. Kortom: er ontstaat meer bewustzijn. Op dat moment spreek je in jezelf een bevestiging (Sankalpa') uit, wat zich bij regelmatig oefenen gaat manifesteren. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan met de conclusie dat het een genezend/helend effect heeft.​

Deze les bestaat eerst uit houdingen vanuit de Hatha yoga. De laatste 20 tot 30 minuten ga je de yoga nidra in. De uitdaging is hier om gefocust te blijven. Wanneer je regelmatig oefent voelt je je heerlijk uitgerust! 

Voor wie geschikt: Voor iedereen ook beginners.

STRESS RELEASE

De basis van een les Stress Release is leren observeren en spanningen leren herkennen en gaandeweg ontdekken dat je daar zelf iets aan kunt doen.Een les bestaat uit yoga- en lichaamsoefeningen die beslist niet moeilijk hoeven te zijn. Het grootste deel van de les doen we zittende en liggende oefeningen, waarmee we spanning losmaken en loslaten in die delen van het lichaam waar we de spanning het meest vasthouden, zoals de benen, de billen en het bekken, de onderrug, de schouders en de nek. Er is veel aandacht voor stretchen, omdat het bijvoorbeeld zorgt voor vermindering van (ongewenste) spierspanning. Ook onderzoeken we de invloed van de adem en de geest op het lichaam en vice versa.
Voor wie geschikt: Voor iedereen ook beginners.

RESTORATIVE YOGA

Restorative yoga is 1 van de minst (fysiek) actieve yogavormen die er zijn. Met behulp van props, zoals kussens, dekens, bolsters, blokjes en riemen, ondersteun je je lichaam in elke yogahouding. Zodat de houding geen inspanning vraagt, maar juist ontspanning uitnodigt. Om je lichaam hiervoor de tijd te geven, worden de houdingen voor langere tijd aangehouden. In ons dagelijks leven ervaren we allemaal vele momenten van stress. Hier zit ook gezonde stress tussen, stress die je stimuleert om over te gaan tot een actie. Stress wordt pas ongezond als je het niet meer kunt loslaten en het zich letterlijk vastzet in je lichaam. Je lichaam blijft dan als het ware in de 'fight of flight' modus zitten en blijft gespannen aanvoelen. Wat ontzettend veel energie kost. In een restorative les nodig je de 'relaxation response' of ontspanningsrespons uit. Deze respons is de tegenhanger van de 'fight or flight' modus. De ontspanningsrespons komt voort uit dat deel van je zenuwstelsel dat zorgt voor rust, ontspanning, loslaten en verwerken. Heb jij ook behoefte je meer of beter te ontspannen? Om stress makkelijker los te laten? Probeer dan eens een restorative yogales!

Voor wie geschikt: Voor iedereen ook beginners.

Alle lessen duren vijf kwartier. Heb je vragen? Check onze veelgestelde vragen of stuur een email naar: 

Heemskerk: contact@ajnatempel.nl

Den Haag: denhaag@ajnatempel.nl